"Waar Puck Moonen haar wielerpakje geregeld inruilt voor een bikini"

Puck Moonen
Puck Moonen Foto: © Orange Pictures

Arjan Schouten, columnist bij het Algemeen Dagblad, ziet dat bij steeds meer sporters de likes boven de sportieve prestaties gaan. Hij irriteert zich momenteel dan ook een aantal sporters en vindt dat sportieve prestaties beloond moeten worden.

"Topsporter zijn is anno 2023 niet meer hetzelfde als in 1996", begint Schouten. "Je moet van jezelf een merk zien te bouwen, fluisteren pr-strategen al vroeg in je oor. Werken aan je zichtbaarheid op Insta, TikTok en YouTube. Daar zit de jeugd, daar zitten de centen, daar willen sponsors met jou in zee. Vanwege je succes en je afgetrainde sportlijf. Waarschijnlijk vooral dat laatste, maar zo zullen ze het vast niet pitchen."

Als voorbeeld noemt hij de schaatster Jutta Leerdam. "Met haar vier miljoen Insta-volgers heeft Leerdam wat losgemaakt bij aanstormend talent. Neem Pien Hersman. Dochter van, bijna 20 jaar, bij de senioren nog alles te bewijzen, maar nu al goed voor 800.000 volgers. Uithangbord van Vizions Sports Agency. Zo’n pr-bedrijfje waar er velen van zijn in Nederland. Ze willen de full potential uit een sporter halen, ze ook off the field laten excelleren en jonge Pien en haar generatiegenoten zijn er maar druk mee."

Schouten bekeek in een theaterzaal in Scheveningen een documentaire van de wielrenners van Tour de Tietema. Hierin werd aangegeven dat een continentale renner hooguit 500 euro per maand verdient. "In de zaal hoorde de aandachtig luisterende Puck Moonen niks nieuws. Nooit een platte prijs gereden, deze niet extreem getalenteerde wielrenster. Maar wel goed voor 774.000 volgers op Instagram, waar ze haar wielerpakje geregeld inruilt voor een bikini. Onlangs presenteerde ze nog DHL als sponsor en testte ze een dikke Audi. Sponsors komen op de wielerbabe af als bijen op stroop", besluit Schouten.

Lees meer:
0 reacties