Johan Derksen kraakt Wim Kieft: "Hij wordt een beetje misbruikt"
Wim Kieft buit zijn cocaïneverslaving commercieel uit en daar is Johan Derksen niet over te spreken. Kieft is te zien in een nieuwe reclame van Canal+, waarin hij zijn verslavingsverleden met een kwinkslag kapitaliseert.
In de reclame zit een man in een praatgroep, waarbij hij het heeft over zijn 'onweerstaanbare drang' om geen enkele wedstrijd te missen. Kieft verschijnt richting het einde in beeld. Hij blijkt in de praatgroep met de man te zitten en zegt: "Sterk van je man, ik voel je." In het persbericht maakt de oud-voetballer nog eens duidelijk dat hij er niet mee zit dat zijn verslavingsverleden wordt gebruikt.
"Zo’n praatgroep komt mij natuurlijk bekend voor, maar iedereen die me kent weet dat ik behoorlijk wat zelfspot heb, zeker als het om voetbal gaat. Om aan zo’n grappig script mee te mogen werken, is alleen maar een cadeautje", aldus Kieft. Derksen vindt het juist wel te ver gaan. "Ik vind dat dat niet kan. Ik vind dit onderwerp en de problemen waar Wim in gezeten heeft niet geschikt om daar cabaret van te maken en te misbruiken voor een commercial. Ik ga ook geen reclameboodschappen maken voor Gouda-kaarsen", zegt hij in Vandaag Inside.
"Ik vind het niet kunnen. Ik vind het ook een beetje dom van Wim dat hij zich hiervoor geleend heeft. Hij wordt eigenlijk een beetje misbruikt. Het is best origineel, Anonieme Alcoholisten in een kring, weet je wel, maar nee…", aldus Derksen. "Ik vind dit een beetje treurig, want de situatie waar Wim in verkeerde – dat hebben wij van dichtbij meegemaakt – dat was allerminst grappig."
De Snor vindt het vooral ongepast van de makers en Canal+. "Ik vind het een beetje ziek als Canal+ dit bedenkt. Iemand heeft dit bedacht. Dat hebben alle mensen rond de tafel een goed idee gevonden of ze hebben er poen voor gehad. Of beide."